Wednesday, March 16, 2011

MALAYSIA MAHU LOJI NUKLEAR??PATUT KE TIDAK?

Assalammualaikum wbt..

Hari ni busy sangat sampai newspaper pon tak sempat nak bace.. tapi tadi sempat pegi baca newspaper on9..nak bace satu persatu mmg longgoh la dengan keadaan internet yang mogok tak tentu pasal ni.lembab seyh line maxis kat hostel anak buah cikcleo ni..lebeh baik dok kat hutan sintok tu lagi laju!!hahak.

Lately ni cikcleo amat tertarik dengan segala perkembangan yang berlaku di Jepun. lagi2 tentang keadaan loji nuklear die yang telah meletup satu persatu. nak nangis tadi bace berita pasal duta Jepun ke Malaysia ketika press conference. sampai menangis die sebab terlalu sedih dengan bencana yang berlaku di Jepun. T_T bahan radiokaktif nuklear telah merebak ke Tokyo..bayangkan la berapa ramai orang kat jepun tu. Kalo Tokyo darurat cemane la kan? da la situ pusat ekonomi mereka. kesan bom atom di Hiroshima pon masih ade lagi, ini pula datang lagi sekali nuklear..bertabahlah Jepun!

Ok sekarang kita kembali ke Malaysia pula. Dulu pernah diusulkan bahawa Malaysia bakal memiliki sebuah loji nuklear pada tahun 2021. Tetapi isu ini berbangkit semula setelah kebocoron loji nuklear di Jepun berlaku. seperti yang kita sedia maklum kesan nya sangat terok! nak cakap lebih cikcleo bukan nye arif sangat dalam bidang nie tapi cikcleo rase semua pon tahu kesan buruk nuklear ni kan..Tun Dr Mahathir sendiri pun tidak bersetuju dengan kaedah ini apatah lagi la cikcleo ;) cukup lah dengan 4 sumber tenaga yang negara kita ada iaitu Hydro, gas, arang dan minyak toksah lah nuklear kan?

lebih baik tidak melibatkan nuklear. bukan sahaja kita tidak mempunyai tenaga pakar dalam bidang ini bahkan kita tidak tahu apa yang bakal berlaku di Malaysia dimasa hadapan. cukuplah kejadian di Ukrain dan Jepun ini. Banyak nyawa dah terkorban. 

walaubagaimanapun, kabinet yang akan menentukan dan kita tengoklah apa keputusannya. cikcleo menyokong kenyataan Tun Dr Mahathir kerana beliau merupakan seorang tokoh yang berpandang jauh dan tahu setiap tindakannya.

anda pula bagaimana? eceyh!

MOH LAH KITA JADI INSAN YANG BERILMU.MEMIKIRKAN SETIAP PERKARA YANG TERJADI

12 comments:

kay_are said...

pengumuman!! kepada cik cleo, sile amek tiket untuk ke hutan sintok di kedai berhampiran.. =P

tau xpe.. kesian gile jepun.. negare maju x ingat tu, dalam bape ari je musnah.. ish ish.. memang jangan r wat nuklear kat negare ni.. pk betul2 dulu.. memang r teknologi tapi pe gne nye kan..

Anonymous said...

RA sokong cikcleo..xperlu la pd teknologi nuklear tu memandangkan Malaysia ny kecik je..yang penting Malaysia patot jaga kebajikan rakyat sudah..xsemestinya maju smpai memudaratkan negara sendiri

fRaMe+LenSeS said...

setuju ng cikleo. nadh setuju la. takyah la.. kita dah la tadak kepakaran, da la tu, kos sangat tinggi la.. eee.. jadi pape.. susah..

Raji and Yeen said...

aku sebenarnya tataw apa kelebihan kalau ad loji nukleur nih o.O
so tak paham sgt takut salah komen lak
hohoho

Unknown said...

x payah la loji tenaga nukleur tu karang kalu melatop, rakyat malaysia nk di pindahkan ke mana? dah la malaysia nie kecik huh

Nobita Sensei said...

tak patut..tak patut. stadium pun runtuh..inikan pula loji nuklear.

cikcleopatra said...

@kay_are - saye sokong kr..

pengumuman..cikcleo da di sintok yer..haha.

cikcleopatra said...

@Raze Ameen - itu la kan??hmm..biasa la manusia tak pernahnye nak bersyukur.haish,

cikcleopatra said...

@fRaMe LenSeS - kan!!!!hehe...

cikcleopatra said...

@Raji berkata - ok raji..ko diam..haha.

cikcleopatra said...

@Manja (let it be my sweet name) - oh ntah la yang!!adei org2 mesia ni pandai2 belake kan..

cikcleopatra said...

@Nobita Sensei = hahaha.. i loike ur statemnt.