Sunday, March 13, 2011

LOJI NUKLEAR DI JEPUN MELETUP!

Assalammualaikum wbt..

pic from google

Sekarang keadaan di Jepun makin teruk.. setelah dilanda gempa bumi dan tsunami. Setelah kebakaran yang terjadi di loji minyak..dan sekarang Bangunan Stesen Tenaga Nuklear Fukushima Daiichi 1 milik Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO) pula meletup semalam.

sangat bahaya!!!dengan menghidu bahan radioktif tersebut boleh membawa kerosakan kepada sel tubuh manusia dan kecacatan kekal  serta kepada segala jenis penyakit seperti kanser, kerosakan otak, mengalami masalah kesuburan, bagi wanita yang mengandung pula anak di dalam kandungan boleh cacat serta beribu2 jenis penyakit lagi serta membawa maut!..sangat2 terok kan??

Harap2 Jepun dapat menangani masalah tersebut kerana ini melibatkan nyawa ramai orang..bukan sahaja penduduk Jepun sendiri bah kan negara2 yang berdekatan dengan jepun termasuk la Malaysia! Debu2 radioktif tu akan berterbangan di ruang udara dan mengambil masa bertahun-tahun untuk hilang. seperti peristiwa  kemalangan reaktor nuklear di Chernobyl pada April 1986. Letupan ini telah membebaskan 300 kali lebih bahan radioaktif berbanding peristiwa pengeboman Bandar Hiroshima serta melibatkan banyak negara dan banyak orang yang telah menderita kerana bahan radioktif ini T_T

Semoga selamat semuanya. Allah itu maha berkuasa. sekali dia kata 'Kun Fa Ya Kun' maka jadi lah ia. Negara Jepun yang berteknologi tinggi itu pon menjadi padang jarak padang terkukur dalam beberapa minit sahaja dengan kuasa Allah. segala barang berteknologi tinggi ranap dan musnah sekelip mata. SubhanaAllah. Ada hikmah di sebalik setiap kejadian. Musibah diberi kerana dia sayang kita!

Apa-apa pun kita tunggu sahaja berita selanjutnya dari Jepun kerana mereka telah menghantar anggota mereka yang terlatih ke loji tersebut. semoga mereka dapat mengatasi masalah tersebut segera.

Renung2kan dan selamat beramal..

YA ALLAH  KAU TABAHKANLAH HATI MEREKA YANG DITIMPA MUSIBAH INI

7 comments:

ahmad si juara said...

setelah dapat musibah nie harap2 maria ozawa bertaubat la..

cikcleopatra said...

@ahmad si juara - hahaha..aku ingat maria ozawa da mati..rupe2nye hidup lagi..keke.

kay_are said...

bile jadi kes ni?? x pernah tau pun.. ari tu dengar macam bocor je.. ni tbe2 meletup lak? ish ish..

cikcleopatra said...

@kay_are - leyh ai kr nie..ketinggalan tol la..da 2 loji yg meletups taw!!

Raji berkata said...

betul membahayakan nih..
walaupun ad rumoured ckp disebabkan ditiup angin so msti xsmpai Malaysia tapi still kte kena berjaga2 juga ^^
pakailah mask kalau perlu
berigt sebelum terkena

cikcleopatra said...

@Raji berkata - ko taw xpe raji..kang tak pasal2 mandul..opss..mintak simpang.

yaya said...

sian kn kt depa. takut sgt, mcm2 bencana jd bila akhir zaman ni. may Allah bless all of them & us.