Friday, March 25, 2011

CLEOPATRA ITU BUKAN AKU! CIKCLEOPATRA ITU AKU!

Assalammualaikum wbt..

Tetiba aku tergerak hati nak bercerita pasal cleopatra. aku pasti ramai yang pernah dengar nama cleopatra tapi kurang pasti dengan sejarah insan yang bernama cleopatra ini. semua ni bermula masa class sains social aku. tengah dok lecturer tu mengajar tetibe dia tanya
'Siapa Cleopatra??kenal tak??'
dan dengan sepantas kilat serta efisennya kawan2 aku terus menunjukkan jejari runcing mereka yang cantik tu kat aku..watdepish!! 'itu nickname aku jer la oi oi!!!' bikin aku nebes. sebbek lecturer tu tak perasan. kalo tak tak kenaye aku kene jawab persoalan dia satu persatu!! tak cukup dengan kawan kiri kanan aku jer. tapi yang dok nun jauh disana pon dok pandang2 aku. aisey man. terpakse la aku tersenyum2 kerang cam cleopatra sambil menahan nebes di hati..kahkah.

pesanan aku kepada rakan2 ku si shasha, pika, mat noor, wani dan yang lain-lain tu aku bukan cleopatra wei!!! tapi kalau cikcleopatra tu takpa..keke.

oraite tak pa la, aku nak habaq mai ni, aku letak  nickname cikcleopatra ni sebab nya:

First: aku kagum dengan kebijaksanaan akal fikiran si cleopatra ni dalam memerintah Mesir. beliau seorang yang cerdas sehingga mampu menguasai sehingga 9 bahasa. seorang pemimpin wanita yang berkaliber hingga berjaya memerintah Mesir dengan baik dan mampu mengurangkan kadar hutang negara mesir ketika zaman pemerintahannya iaitu ketika sebelum masihi ye. Beliau juga mampu menawan hati serta mempunyai zuriat bersama Julius Ceaser yang merupakan pemimpin empayar rom yang sangat dikagumi serta mark antony.

Second: kecantikan beliau. tapi  yang ni tak sure sangat. dulunya aku banyak dengar bahawa cleopatra ni sangat cantik dan terkenal dengan rutin beliau yang suka mandi susu. tapi ada juga kenyataan yang menyatakan bahawa cleopatra ni tak cantik kerana memiliki hidung yang tinggi dan mulut yang lebar.


terlalu banyak mitos tentang cleopatra ni. aku pasti banyak yang di tokok tambah dari orang sezaman dengan beliau kerana cleopatra ini mempunyai ramai musuh. dan pasti musuhnya tidak mahu cerita sebenar tentang cleopatra ini tersebar dan menjadi sejarah. 

Cleopatra ni dari keturunan Firaun dan sebenarnya semua wanita dalam keturunan firaun ni dipanggil cleopatra. cuma cleopatra yang ke VII merupakan wanita yang paling disegani dan berwibawa.

Aku tambah sikit 'Cik' kat depan tu untuk menunjukkan yang aku ni Malaysian. wanita melayu gitu.hakhak. yang hado yo la. so segala yang baik tentang sikap cleopatra tu diambil dan yang buruk tu buang kek longkang yo la.

kalau nak cerita pasal minah cleopatra ni memang banyak. nanti la aku buat satu entry khas cerita tentang beliau sebab memang terlalu banyak mitos tak kira yang baik dan buruk tentang si cleopatra ni.

diulang sekali yer..cleopatra itu bukan aku! cikcleopatra itu aku.lalalala..

PELAKON YANG MELAKONKAN WATAK CLEOPATRA, ELIZABETH TAYLOR BARU SAHAJA PASSES AWAY ON 23MARCH2011 

17 comments:

AKU NAPIE said...

haha...layan jer baca...jom ke blog saya lak....

Anonymous said...

wahh!finally!nadia jugak tertunggu ade tak yg nak wat entry pasal cleopatra neh.Sbb nadia minat n sangat taw pasal cleopatra neh.Akhirnya!thnx2 cik cleopatra.Kalo ade lagi ceriter la yerr :)

~Kirin Selama Perak~ said...

cik cleopatra ni femes.
:)

Pyqah said...

Haahahha...Rileks la babe..Ada skt kot aura cleopatra kat ko..Hihih

Sunah Sakura said...

yup! die mandi susu...baca dalam RAPI...heheheh

yaya said...

tapi ada iras2 apa muka ang ngn patung di atas. HAHA! jgn marah geng!

cikcleopatra said...

@nurul nadia nasir - hehe..nanti cikcleo cite lagi yer!! ;)

cikcleopatra said...

@~Kirin Selama Perak~ - hahak..KSP pon ape kurangnye..

cikcleopatra said...

@pyqah87 - kahkahk..i'am cool~

cikcleopatra said...

@Sunah Mohammad - die kaye takpe mandi susu hari2..kite ni kang nak mandi susu kono jorit ngn mak!keke.

cikcleopatra said...

@yaya- choi!!! tp takpe.aku amik dari sudut positif. die santek. mekaseh.hehe.

Qaseh Qistina said...

hahahaha

cikcleopatra said...

@Qaseh Qistina - gelak eh!!hehe.

Anonymous said...

thnx cik cleopatra hihi :)

kay_are said...

x tanye pun cik cleopatra tu ko ke bukan =P nape aku ske cari pasal.. hee.. tapi memang tau gak r pasal cleopatra ni, banyak gak cite die.. ok ko x tanye.. aku faham.. huu

Sorry said...

ni Si Sorry kat ShoutMix tu :P

ok la sorry ape2 yg slh...

firaun (pemerintah mesir purba). sume pemerintah mesir purba digelar firaun termasuk la jugak perempuan yg dikenali sbg cleopatra. ape yg sy tahu pemerintah mesir purba amalkan sistem diktator / tyranny. manu tahu orang len pikir len, :)

cikcleopatra said...

sorry : as i said.i amik sifat baik die jer. yang burok buang kek longkang yo la. lagipon saya bukan cleopatra! kalau taktaw bertanye kan. jgn fikir bukan2.hee.ok takpelah. at least dah terjawab. mekasih!