Saturday, April 16, 2011

Rukun Iman dan Rukun Islam. Mane Paling Utama?

Assalammualaikum wbt..

Haritu lelaki pergi kelas agama. Balik dari kelas lelaki telefon perempuan dan berlakulah perbualan seperti dibawah:

Pic google

Perempuan : Belajar apa tadi?

Lelaki : Belajar pasal al-quran.

Perempuan : yeke..pasal apa jer.

Lelaki : ala biasa-biasa je. nak tanye soalan ni. antara rukun iman dan rukun islam mane lagi utama?

Perempuan : Dua-dua pon sama!

Lelaki : iya memang. tapi PALING penting?

Perempuan : mesti lah rukun iman. sebab kat situ ada sebut percaya kepada Allah. lepas percaya kepada Allah barulah kita boleh mengamalkan rukun islam yang 5 perkara tu.

Lelaki : iya betul tu. lagi? macamane nak percaya kepada Allah? cuba bayangkan seorang muallaf masuk islam. macamane dia boleh percaya akan kewujudan Allah tu sampai die memeluk agama islam?

Perempuan : (cam bese..tetap tak mahu mengalah) ok. kalau I lempang U sakit tak?

Lelaki : sakit lah.

Perempuan : U nampak tak sakit tu?

Lelaki : tak!

Perempuan : tapi u rase tak sakit tu?

Lelaki : rasa!

Perempuan : ha macam tu la juga dengan kewujudan Allah. kita dapat rasa bende tu. tapi kita tak dapat nak nampak.

Lelaki : Iya memang lah. tapi kan sebenarnya. kita percaya akan kewujudan Allah tu melalui KITAB iaitu ALQURAN. dalam tu dah tertulis segalanya. sebab tu lah kita kene faham isi kandungan Al-quran. bukan setakat baca je. dalam al-quran juga ada cakap semua pasal rukun islam. rukun iman itu teori. rukun islam itu amali. itu lah yang I belajar dekat kelas tu tadi.

Perempuan : Baiklah! hehe.

p/s : kenape kita liat sungguh nak baca Al-quran eh? Ya Allah.

*Kisah ini berdasarkan kisah benar penulis dan temannya ;)*

13 comments:

ika gawus said...

nice 1! hehe... meh sini ak lempang sikit leh?? hahaha
btw. nice entry.. :D

josrevalution said...

kan pmpn tu dah bagi jwabn mana satu yg lebih penting..hehe..sedangkan aq pun sdah lama x jrnguk alkitab..memang dah cukup jauh dah dgn tuhan..sory kalo potong tajuk..(o_o).....

kisah "bapak" & anak daranya "bedah"

Cik Ezy said...

tula..
kalo bace novel snggup je..
huuu..

Tukang Cat said...

selaklah walaupun sehelai dlm sehari. selakkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!haha

Pendekar Laut said...

Baca walupun xphm pun dah dpt pahala,setiap satu pktaan yg dibaca dgn btul dh dpt pahala.klau satu pahala sama dengan seringgit,bygkan bpa byak ringgit dpat dgn pkataan2 yng dibaca,betul?,tapi xkan la pahala sama nilai dgn seringgit kan,anugerah Allah tu xternilai.Wallahualam.

kay_are said...

nak lempang gak leh tak? cube mengalah sikit ngan laki tu.. melawan je keje nye kan =P

Adila Shahida said...

follow my blog..http://immaturedpink.blogspot.com..tq =)

Raji berkata said...

betul that is a good definition
ak pernah dgr satu cter nih..
ad org ni pndai tapi der cm dh makin pndai makin jauh dgn Allah so der tnyer sorg ulama kalau btolAllah tu wujud kenapa kte tak nmpk der atau lbih kurang cmtu la pesen soalannya..
so ulama tu tampar jer der and then tnyer sakit tak?
kalau sakit ap buktinya kte sakit

Dda Ly said...

nice entry..thanks for sharing, saye pon persoalkan perkara yg same..nape saye ni liat sgt nk bace quran ye..kalau novel, takyah pakse..automatik je die..huhuh

meh ke rumah..
~ole² dari sahabat...:)~
keep in touch ye..♥♥♥

kau kesah ke?? said...

(^^,) suke entry ni.

rj Etika said...

yeah...aku baru tau. timaseh for dat info. hehehe. :)

~Nabilah~ said...

btol2....pnah gak dngr cter 2... :)

nananaDya said...

kamoo di tag ye......


http://nananadya.blogspot.com/2011/04/contest-semua-tentang-empat.html