Friday, September 28, 2012

BRACES: Selepas Setahun Bergigi Besi

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt.

Search pasal braces??pendakap gigi??
Haa..tu lah rating tertinggi kat blog cikcleopatra ni..
aku dulu macam korang jugak..before pakai natang ni nak buat research dulu..bukan nak membabi buta je pakai..ye dop??mesti korang nak tau price, klinik mana yang offer harga terendah, better service semua, lepastu nak tahu step dia semua kan? aku tahu ler..sebab tu sume keje aku dulu.hehe.

Now da 1 year aku pakai..Alhamdulillah..takde masalah pun..just klinik yang aku langgani tu (errr boleh ke gune ayat laggani tu??lantaklah..haha) lembap sikit because da semakin ramai patience die..dokter ortho pulak sorang je..kadang2 aku bengang gak sebab sometimes tu kene tunggu sampai hampir 2 bulan untuk next appoinment..aduyai..lambat la gigi aku nak gerak gamaknye kan..terpakse la kawin dengan braces cenggini..#eh haha.

Oraite..so far so gud..most of my friend cakap gigi da teratur dan kedalam..haha..Alhamdulillah..tengok la hasilnya selepas setahun..penat aku tayang gigi ni..sungguh-sungguh aku nak jadi kan gigi aku tu subjek utama dalam gambar ni...dah macam itik je aku tengok..tapi untuk uolss tak pe la..terima la aku seadonya..

ni baru je keluar dari dental clinic terus snap gambar dengan o-ring biru with my gigi rabbit ;p
kalau nak tengok perbezaan dulu dan sekarang sila lah ke SINI..lagi buruk!!!malu pulak bila tengok balik..haiya..naif nye aku bergambar..haha..agaknya bila aku da bukak braces ni nanti cane lak la post aku..kehkehkeh.

Oh yea..nampak x macam ade getah kaler cream yang kiri kanan tu?? haa..yang tu motip nya untuk mempercepatkan pergerakan gigi aku ni..skrang gigi bawah tinggal sikit je lagi ruang untuk dirapatkan..siang malam la aku pakai..dan selama setahun jugak aku xdapat dipisahkan dengan pencungkil gigi dan juga listerin! setiap kali lepas makan wajib mencungkil sebab makanan salu tersekat..selagi tak tengok cermin lepas makan jangan harap aku nak borak sakan dgn korang!!hihi..

Ramai orang cakap pakai braces senang kena ulser kan??tapi selama setahun aku pakai braces sekali je aku kena ulser uolss..punye la aku berjaga-jaga..pantang aku banyak cakap!! kompom ulser..haiya..tapi dengan listerin semuanya selesai.ececeyh..aku kumur dengan listerin paling pedas tu..insyaAllah ulser xjadi dan mulut rase segar bugar ;)

ermm..tu je nak share..tunggu la lagi setahun ke pulak aku update lagi..hehe..anything just ask me okey..insyaAllah aku akan sedaye upaya menjawab ;)

bye!



2 comments:

Unknown said...

mest makin cantik..suker2!

siti hasni said...

tang listerine tu akak setuju ... akak pun kalo kena ulser, gagel je dgn listerin, terus sembuh dlm sehari dua ....